fredag 25 november 2011

Baka baka pepparkaka





Idag har jag bakat och dekorerat pepparkakor hela kvällen.
Jag hade fått för mig att pepparkaksdeg var svårt att göra. Den skall vila och ha sig.
Det visade sig dock att det var helt fel. Spiggen hade lätt fixat det själv.

Nåväl. Receptet är min farmors och mycket väl beprövat. Hemma i min familj bakar vi peppisar två gånger per jul. Hjärtan med mandlar i till första advent och ögonprydda grisar till jul. Och en snigel. Alltid en snigel.

Här kommer receptet för den som vill prova.

Wildys Pepparkakor

1 hkt smör
2 hkt socker.
(Ja det ska vara hkt och inga dl. Sorry men du får väga.)
2 msk sirap
1 dl kaffegrädde.
(Vet inte hur viktigt det är med just kaffegrädde. Ja
g tog mellangräddeVem har kaffegrädde hemma these days? På den tiden då detta receptet kom till hade ALLA kaffegrädde hemma. Sådan var lagen. )
2 tsk ingefära
2tsk kanel
1 tsk malda nejlikor
2 tsk bikarbonat
4,5 hkt vetemjöl
(Skulle säga att det är för mkt. Det sa min mamma också, men här följer vi receptet. Jag använde knappt 3 hkt i degen och så lite till utbakning)


Gör så här:
Rör smör och socker.
Blanda ut bikarbonatet i grädden
Blanda i resten av joxet i valfri ordning.
Låt degen vila lite.
(Oklart varför men låt gå)
Stansa ut vackra figurer
Gör en snigel av den sista biten som blir kvar.
En grann en.

Grädda i mitten av ugnen på ca 220 grader.
Gå på känsla när de är klara. Mörka eller ljusa, du bestämmer.
(Men ett tips är att kolla till dem efter senast 5 minuter. Det går fort det här.)

Glöm inte att dekorera. Ös på med pynt bara.


Låt er väl smaka skulle farmor kanske sagt.

Tror även att hon skulle gillat mina pynthjärtan jag ska hänga i fönstret.

2 kommentarer:

  1. Aha, det var dit pyntet skulle gå! Du får snart öppna café. För du äter väl inte upp allt själv va....? Som man känner sig själv känner man andra som du vet :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Men ååååh vad fina!!! Detta receptet måste jag testa! :) Skall adventsmysa lote här hemma ikväll och imorgon!!! :)

    Julfesten gick bra (så klart), oklart varför jag hade så starkt motstånd inför den. Trötthet kanske? Blev faktiskt irriterad på mig själv för att jag kände som jag gjorde. Det var ju inget jag gick och sa högt till folk utan det är mer hur jag kände och tänkte! :) Men det var verkligen superbra! Där får jag bakläxa till nästa år!

    Kram på dig fina!
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera