måndag 21 november 2011

Måndagsutmaning om positiva tankar.

Jag har lovat mig själv en sak som jag tror är bra och som förhoppningsvis kommer vara undergörande för mitt humör och kanske även hälsa. Jag skall försöka sluta att utsätta mig själv för negativa saker i form av nyheter, människor och så småningom även tankar. Om jag kommer so far.
Jag vill inte längre höra om mord och katastrofer, om krig och förintelse. Naturligtvis är det viktigt att vara informerad men mycket av den information som når oss via media är istället ett frosseri i hemskheter och det behöver åtminstone inte jag för att må bra. Nej. Kanske inte du heller? Så jag läser rubrikerna för att veta vad som händer men blundar när de visar bilder på skadade och skändade, är intresserad av bakgrunden-alltså varför det händer men sedan är det bra. Jag undrar vad bilderna är till för. För att öppna våra hjärtan och visa mer sympati och medlidande? Fungerar det? Vi kanske oroar oss mer men bidrar det till att vi aktivt handlar för att ändra situationen. Oftast inte, tror jag. Men om man aktivt arbetar på att själv bli en lyckligare person så tror jag att man även kan påverka andra positivt. Tänka lokalt liksom.


TVn tycker även om att visa filmer och dokumentärer om andra världskriget. Jag har bestämt att för min del är det bra nu. Jag mår svindåligt av filmer som "Pianisten och "The boy in the striped pyjamas". Jag har egentligen aldrig gillat sorgliga filmer eller böcker utan vill helst stänga av ni vet...INNAN båten sjunker. Och jag anser att jag inte behöver veta några mer läskiga detaljer om några krig.

Negativ information ger negativa tankar och handlingar. Rapporteringar om terrorism, skolskjutningar och dylikt inspirerar andra dystergökar. Jag menar inte att man inte skall skriva om det, det måste man förstås. Men jag tycker inte att man skall grotta ner sig för grottandet skull och jag tycker att man borde fokusera mer på hur man kan undvika det i framtiden. Ge lite hopp om att världen kanske inte är på väg käpprätt åt helvete utan att det är mycket som istället pekar på att det blir bättre och bättre. För det blir det. Med de flesta saker.

Så måndagsutmaningen idag går ut på två saker. Jag vill bara uppmuntra till att närhelst du märker att du tänker en negativ tanke som gör dig illa; Försök tänka en bättre. Det behöver nödvändigtvis inte vara en perfekt positiv tanke utan helt enkelt en som känns lite bättre. Som ger lättnad. Sen kan du ju tänka en bättre tanke än det. Om du vill.

Dessutom: Fokusera på positiva nyheter. Läs så lite du kan om hemskheter och så mycket du kan om saker som är bra och som du blir glad av.

Denna måndagsutmaning har ingen speciell vinnare eller något pris. men ni får gärna skriva och berätta i alla fall om ni antog den och hur det gick!!!

Glad måndag på er hörni!

Själv blir jag ju då väldigt glad av kakor

11 kommentarer:

  1. Tagen! Återkommer ikväll med hur det gick!

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag behövde idag...ska VERKLIGEN anta utmaningen...återkommer :)
    /Emma

    SvaraRadera
  3. Nu får du nog lov att censurera detta inlägg men jag är allergisk mot det positiva tänkandet. Läs Barbara Ehrenreich bok "Gilla läget. Hur allt gick åt helvete med positivt tänkande." Jag är en person som ofta tänker negativa tankar och har verkligen ansträngt mig och försökt att bli mer "positiv och glad", intalat mig att bara jag kan ändra min situation...blablabla. Visst ligger det till viss del på den enskilda människan att skapa sig ett lyckligt liv men det kan gå för långt. Plötsligt blir det som Barbara skriver, den enskilda individens fel att hon/han inte blir av med sin cancer då hon/han inte tänker tillräckligt positiva tankar...
    Jag är nog en Ior och det gillar jag!

    SvaraRadera
  4. Linda: Självklart censurerar jag inget. Men vad jag menar är inte att bara byta ut en negativ tanke mot en positiv. Det är för svårt och ger ingen lindring. Snarare tvärtom. Vad jag menar är att byta ut tanken mot en som känns bättre och som får en att må en aningens bättre. Som har en liten liten bättre frekvens helt enkelt.
    Typ: Jag kommer ALDRIG lära mig franska
    Lindrande tanke: Äsch, jag behöver inte ens lära mig franska om jag inte vill.
    Eller:
    Jag är iallafall bättre än Mårten.

    Sedan kan man successivt jobba sig mot ännu bättre tankar.

    Idag har jag verkligen fått öva på positivt tänkande. Spiggen har varit så jobbig att jag velat skjuta mig själv och det var sjukt svårt att tänka andra tankar än vilken kaliber som vore lämpligast. Det enda positivajag kunde tänka var
    Snart kommer peter hem
    Snart kommer peter hem
    I kylen finns tårta.
    Såna grejer. Men det hjälpte!

    SvaraRadera
  5. Heja dig! Här ett tips om en blogg som hjälpt mig med det mer positiva tänkandet (det är alltså inte min blogg):

    http://annavoroslindenmyblog.wordpress.com/

    SvaraRadera
  6. Jag är värsta loosern idag då. Morgonen började med ett finger mot ett vägpucko. Sedan har jag kört bil genom Stockholms innerstad och trots att jag är född och bott hela mitt liv i city har jag alltid undvikit just bilkörning. Men idag var det oundvikligt och det har haglat obscena kommentarer ur min. Sorry. Men kvällen är inte slut ännu :) /Sahra

    SvaraRadera
  7. Ok, jag antar utmaningen. Kommer inte att sluta grubbla över negativa saker.. MEN.. jag kommer tvångstänka något positivt sedan. //J

    SvaraRadera
  8. Okej såhär gick det; Väldigt bra på morgonen..jag tvingade verkligen mig själv att ändra neggotankarna till en bra...sen blev det typ lunch och mitt blodsocker tog överhand..min ena son gallskrek i timmar av okänd anledning...min andra son var så trotsig att jag trodde det var en dold kamera någonstans och att det snart skulle hoppa fram någon och skrika att något i typ med att; "Hohohoho ingen kan väl vara såhääär trotsig...detta är DOLDA KAMERAN"...ja men du förstår vad jag menar...men sen gick det bättre igen. Så för att sammanfatta; En ganska så bra måndag med neggotankar som stoppats i tid innan de förstörde allt för mkt. :) Tack för en trevlig utmaning...tror jag gör´t imorrn med. //Emma

    SvaraRadera
  9. Bra skrivet tycker jag. Inspirerande på alla sätt. Vissa dagar behövs det mer disciplin på detta området än andra...kan man säga. Kramar till dig och tack för att du delar din klokskap med oss :) Kramar Kicki

    SvaraRadera
  10. Gud vad välkrivet och straight to the point! Jag är precis som dig... vill veta bakrgrunden till saker som händer snarare än att ha någon morbid fascination över hemskheter. Klarar inte av att se på bilder av skadade eller döende. Jag BEHÖVER inte se för att förstå. Att jag SER på det hemska och ägnar det min uppmärksamhet räddar ingen, hjälper ingen, löser inget... Det är så mycket som händer ute i världen att jag hellre vill VETA vad som pågår för att i sådana fall rikta mitt fokus dit jag känner att jag kan göra nytta. Kram

    SvaraRadera
  11. Nu är jag ju många dagar sen på just måndagsutmaningsbiten, men kan säga att just i måndags gick det inget vidare. Min lilla katt var sjuk och jag har inte hunnit försäkra honom, och var därför så himla rädd att vi skulle behöva säga hejdå till honom pga en skitsak i kombo med ekonomi. (Men nu har han friskat på sig och livet ser gladare ut :))

    Men vad jag eg ville säga var att jag förstår dig till fullo på nyhetsfronten! För varje barn jag väntat och fått har mitt hjärta blivit ömtåligare och allt mer mottagligt för all skit som händer i världen, och jag klarar helt enkelt inte av att ta in det längre. Jag tror det var när min yngsta låg i magen, eller var bebis, som vi därför slutade se på nyheterna. Jag fixade inte att avsluta dagen med allehanda elände, krig och svältande barn. Så vi slutade, och numera tittar jag på tidningsrubrikerna på nätet och väljer vad jag vill läsa om. Visst läser jag sorgliga saker också, men det är lättare att dosera lagom om man läser istället för bombas genom tv:n.
    Positivt tänkande har jag faktiskt tränat på under de senaste åren och jag tycker att det funkar! Jag faller inte längre in i depp lika lätt och det har säkert med ålder och klokhet (låter ju bra iaf ;))att göra, men helt klart är det en träningsfråga också.

    Slut på uppsatsen :)

    SvaraRadera