tisdag 8 november 2011

Om man inte visar framfötterna kan man alltid visa en snygg rumpa.


Ja, vi var ju på BVC igår på ettårskontroll med allt vad det innebär.
Det innebar t.ex sprutor vilket alltid är otrevligt, inte minst för mig som ihärdigt projicerade allsköns negativa känslor på Spiggen som i ärlighetens namn inte var märkvärt påverkad. Lite tårar men det är ju vardagsmat, på gränsen till normaltillstånd för honom.

Sen var det ju granskning av nakenfis och vägning och mätning. Granskningen är ju hemlig men det är klart att man fattar att de har ögonen öppna för diverse blåmärken, eksem och röda rumpor även om de inte säger något om det. Såklart, det är ju deras jobb. Illa vore ju annars. Men Spiggen fick toppbetyg på den punkten, helt jämnvit och mjuk och med en rumpa så inotyolsmord att inte en fläck lämnats åt slumpen. Det är mitt sätt att visa att jag är en duglig mamma det.

Sen kom nästa "dolda" granskning. Lek på golvet med fokus (Antagligen, jag gissar lite nu) på motoriska färdigheter i kombination med trevligt samtal (Läs; korsförhör) om ditten och datten.
Här gick vi i fällan direkt.
BVCsköterskan: Går han några steg nu då kanske?
Jag: Eh nä...borde han det?
BVCsköterskan: Kanske flyttar sig när han håller sig i möbler?
Jag:Nix
BVC: Går när ni håller i armarna?
Jag: Inte gärna nej.
Peter: Han går lite med gåvagn faktiskt...
Jag: Men det gör han ju inte? Vadå? Ett halvt steg?
Peter: ja men ändå...
BVC: (byter samtalsämne): Kan han några ord?
Jag- Nej
BVC:Verkar han förstå vad ni säger?
Jag: Inga avancerade konversationer direkt.
Peter: Jo men lite förstår han väl? Jag tycker nog det.
Jag: Tycker du? Jaha du.
BVC: Jaja
BVC: Vet han vad näsan är?
Jag: Nej
BVC:Vet han vem pappa är?
Jag: Ingen aning
BVC: Vet han vem mamma är?
Jag: Troligtvis inte
BVC: Om ni säger "Hämta bollen" Gör han det då?
Jag: Öh nä.

Jag: Hur tycker du att det här gick då?

Jag var rädd att hon med darrig hand skulle ta fram en liten svart skrivbok och skriva "utvecklingsstörd?" men hon såg lika from ut som vanligt och hävdade att Spiggen var en helt normal ettåring. Really? Varför frågade hon allt detta då? Om det nu inte är sånt man ska kunna när man är ett?
Alltså jag vet ju att man stressar upp sig i onödan och lägger in egna tolkningar och fördömanden i allt som sägs på BVC. Men jag är alltid lite oroad när jag går därifrån. Även om jag VET att inget är fel vare sig det handlat om låg vikt eller oförmåga att säga "lampa".

Tur att han har så många tänder gossen. Där briljerar han. Och att han har en sådan fin insmord rumpa.

A ja. Bara man är söt så ordnar sig det mesta här i livet.
Lesson for life

4 kommentarer:

  1. *skratt* Jag minns när jag var med dottern på 9-månaderskontroll och fick frågan: "vilka ord säger hon nu?"..."eh...inget tror jag..." "INGET. Säger hon inte lampa eller boll?"...."Nääee..." "Jasså."

    Jag rusade hem och började läsa om storebrors varanden och kunnanden i samma ålder. Kunde snart konstatera att det han sa var väl i bästa fall "pappa" (mina ungar har av någon anledning sagt "pappa" och "Kicki" i början. Kul.). Jag tror helt enkelt att bvc-sköterskan var helt ute och cyklade den dan. Men hon lyckades stressa upp mig rejält. Och då var det ändå andra barnet...
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Haha sötnosen då! Han kommer igen i tonåren ska du se ;) Får kanske tonförändringar i talet först av alla i klassen och hår på lite olika ställen.

    Om inte så går han nog hem hos brudarna ändå ska du se, med det där nyllet och en len rumpa kommer man som sagt långt ;)

    SvaraRadera
  3. Precis! Är man bara söt kommer man undan med det mesta. Men du. Du ska inte tänka på de där fåniga bvc-besöken. Barn är unika och går inte att gradera efter en mall. Jag har fyra och jag har avskytt varenda bvc-bessök som har till uppgift att granska och bedöma. Ingen har någonsin gjort något när de måste. Kan du rita en boll? Nähä. Men vad fint. Du kan rita ett viggenplan. Men se, det står inte i mina papper. Det är boll det ska va annars får det vara. Blä. Tur att ni har brandlarm. /Sahra

    SvaraRadera
  4. Trevligt BVC- besök :=) Jag var på 3 månaders igår och allt gick bra tills hon kollade min pojkes huvud.

    BVC: brukar han ligga mycket på en sida?
    Jag: Ööööööööö?

    Vad menar hon med det, att jag lämnar han liggandes för mycket liksom eller? Han är faktiskt rätt tung, jag kan inte bära på honom hela tiden.

    Nu ska man visst variera sovställning annars kan huvudet bli lite deformerat. Kan de inte upplysa om sånna saker TIDIGARE ? Man kan faktiskt inte veta allt...

    Så om min son får knepig huvudform och blir mobbad i skolan så är det mitt fel. Trevligt :(

    Häpp!

    SvaraRadera